Menu

Blog

Sådan sælger du på Amazon: Bliv en Amazon-sælger – hurtigt

Er du interesseret i at sælge på Amazon, men ikke sikker på, hvor du skal starte? Se vores guide “Sådan sælger du på Amazon”. Og du vil kunne få dit første salg på Amazon inden for de næste par dage.

Denne guide til salg på Amazon beskriver de vigtigste ting, du skal gøre, når du begynder at sælge dine produkter på Amazons markedsplads.

Hvad er Amazons markedsplads?

Amazon startede sin aktivitet tilbage i 1995 som en online boghandel. Og udvidede hurtigt sine tjenester til andet end bøger et par år senere. Tilbyder alle slags produkter, herunder cloud computing-tjenester (AWS), musik, video og meget mere.

I dag er det ret svært at finde en eneste vare, som ikke fås der. Amazon Marketplace er den største aktør i e-handelsbranchen, det er nemt at sige.

Hvordan er Amazons markedsplads opbygget?

Amazons markedsplads er inddelt i zoner:

  • Amerika
  • Europa
  • Asien og Stillehavsområdet
  • Mellemøsten

Inden for disse hovedzoner kan du finde dit “nationale” Amazon-marked såsom Amazon. com (USA – Amerika), Amazon.co.uk (UK – Europa), Amazon.com.au (AU – Asien og Stillehavsområdet) eller Amazon.ae (AE – Mellemøsten).

Lad os starte med et eksempel. Når en forhandler fra Storbritannien beslutter sig for at sælge på Amazon, skal hun først registrere en forhandlerkonto på det “nationale” Amazon-marked på Amazon.co.uk. Når kontoen er registreret på kildemarkedet, kan hun vælge at udvide sin forretningsaktivitet til andre “nationale” Amazon-markeder inden for sin handlingszone. I så fald Europa og alle “nationale” markeder inden for den europæiske Amazon-zone. I øjeblikket er det Amazon.de (Tyskland), Amazon.fr (Frankrig ), Amazon. nl (Holland), Amazon.es (Spanien ), Amazon. it (Italien) og Amazon. pl (Polen).

Når forhandleren har integreret kataloget på alle de ønskede “nationale” Amazon-markeder, kan de drage fordel af funktionen ” Amazon Global Selling “. Og forbind kataloget og listerne med yderligere Amazon Zones. Såsom Mellemøsten, Amerika eller Asien og Stillehavet.

Hvilken Amazon-sælgerplan har jeg brug for?

Du kan vælge mellem to forskellige sælgerkonti, en individuel sælger eller en professionel sælger konto. De individuelle sælgerplaner har flere begrænsninger. Som på antallet af aktive lister og ressourcer, der er tilgængelige i Amazon. Den individuelle plan er for enkeltpersoner (ikke virksomheder), der sælger mindre end 40 varer om måneden. Der er ikke noget månedligt abonnementsgebyr. Og de tager bare et lille fast beløb for hver modtaget ordre plus henvisningsgebyrerne.

Planen for professionelle sælgere omfatter et månedligt abonnementsgebyr plus henvisningsgebyrer for hver modtaget ordre. Et henvisningsgebyr er baseret på en produktkategori.

Med den professionelle sælgerkonto har du adgang til alle Amazons ressourcer, og du kan uploade lister i bulk. Du kan bruge Amazon API-forbindelser og yderligere tjenester såsom Amazon for Business eller “Amazon Global Selling “-funktionerne.

Hvordan integrerer jeg min butik med et Amazon-marked?

Du bør bruge Professional Seller Plan, da Individual Seller Plan kun giver dig mulighed for at oprette varer enkeltvis. Med Professional Seller Plan kan du uploade dit katalog i store mængder. Og tilføj flere elementer i hver indsendelsesbatch.

Du skal først uploade dine produkter eller tilbud til dit kildemarked. Den, der bruges til registrering af kontoen. Når produkterne eller tilbuddene er accepteret på kildemarkedet, kan du bruge funktionen “Amazon Global Selling”. Derefter vil Amazon bekræfte, hvilken berettigelse varerne har i de forskellige Amazon-zoner eller “nationale markeder”.

Du kan tilføje forskellige forsendelsesomkostninger, skatter eller prisindstillinger for at tilpasse dine produkter eller tilbud til de andre “nationale markeder” eller zoner på Amazon. Og til at håndtere alle dine varer fra dit kildemarked. Amazon sørger for at opdatere alle de andre afhængigt af Amazon-markederne.

Hvad er de obligatoriske krav til Amazon Marketplace?

Amazon betragter nogle attributter som obligatoriske. Det betyder, at dine produkter eller tilbud ikke vil blive accepteret til salg på Amazon, medmindre der er angivet værdier for disse attributter. Vi kan skelne mellem de generelle obligatoriske egenskaber. Der vil blive anmodet om disse i alle datafeed-typer ( EAN/UPC-koder, produktpris, produkttitler osv…). Og specifikke obligatoriske attributter, der afhænger af produktkategorien. Disse specifikke obligatoriske attributter vil ikke være identiske. Du skal f.eks. bruge “Metaltype” og “Sammensætning”, hvis du sælger smykker. Eller attributterne “Display” eller “Skærm”, når du sælger ure.

Den vigtigste generelle obligatoriske attribut er den universelle produktidentifikator. De EAN- eller UPC-koder, som Amazon bruger til at matche dine produkter eller tilbud med Amazons ASIN’er. Det er Amazons interne referencer. Amazon kan ikke parre dine tilbud med nogen ASI uden nogen universel produktidentifikator. Og Amazon kan afvise varer uden den universelle produktidentifikation.

Typer af integrationer og tilgængelige datafeeds

For det meste vil forhandlere uploade produkter, der allerede findes i Amazons database. Disse produkter udbydes af andre forhandlere eller af Amazon selv. I så fald kan du bruge en simpel Inventory Loader-feedtype. På den måde får du nemt dine produkttilbud online uden behov for yderligere justeringer. Så du kan begynde at sælge så hurtigt som muligt.

Men hvis du prøver at uploade nye produkter, som ikke findes i Amazons database, skal du bruge det relevante produktfeed. Et produktfeed er mere komplekst. Du bruger produktfeedet til at oprette produkter i Amazon-databasen, som ikke er defineret der. Der findes forskellige produktfeeds til forskellige Amazon-produktkategorier.

Integration af Koongos Amazon-markedsplads

Koongo tilbyder 20+ foruddefinerede Amazon-eksportprofiler til forskellige Amazon-placeringer. Alle Koongo-datafeeds er foruddefinerede. Men du kan lave nogle justeringer. Du skal f.eks. kortlægge dine butikskategorier til Amazon-kategorier. Du bør også definere dine forsendelsesindstillinger, produktpriser og andre obligatoriske attributter.

Normalt skal du give oplysninger om produktets størrelse, farve, materiale, køn, display, sammensætning og mange andre specifikke egenskaber. Disse obligatoriske attributter vil variere i de forskellige produktfeedtyper, der er tilgængelige med en specifik struktur i henhold til den produktkategori, der skal oprettes.

Amazon-ordresynkronisering

Koongo tilbyder ordresynkroniseringstjenesten til Amazon-brugere. På den måde kan du administrere alle bestillingsoplysninger som f.eks. bekræftelse, forsendelse, sporing og annullering direkte i din e-handelsplatform.

Med andre ord importerer Koongo automatisk dine ordrer fra Amazon Marketplace til din butik. Og synkroniserer din beholdning. Du kan behandle Amazon-ordrer ligesom dine almindelige ordrer.

Du kan importere dine markedspladsordrer til dit informationssystem eller sende dem til dine logistikpartnere. Automatisk ordrehåndtering reducerer din arbejdsbyrde og sparer dig tid.

Automatisk ordresynkronisering er tilgængelig for nogle af de e-handelsplatforme, som Koongo understøtter, som for eksempel CCV Shop, BigCommerce, Lightspeed, Magento, Magento 2, Shopify, PrestaShop eller WooCommerce.

Yderligere Koongo-tjenester, når du sælger på Amazon

Hvis du sælger på Amazon med Koongo, kan du desuden få andre fordele som f.eks:

  • Avancerede filtreringsfunktioner: Du kan filtrere næsten alt, så du kun eksporterer det, du har brug for. Fra produktattributter til specifikke søgeord. Med Koongo kan du bruge alle dine attributdata med avancerede filtreringsformål
  • Funktioner til kortlægning af kategorier: Du kan kortlægge dine eksisterende kategorier med dem, der leveres af Amazon Marketplace, med et par klik.
  • Transformationsfunktioner: Du vil være i stand til at redigere og transformere alle dine katalogattributoplysninger og data takket være Koongos indbyggede transformationsværktøj; valutakonvertering og valutakurs, betingede regler, avanceret attributkombination og udgave eller brug af regulære og matematiske udtryk vil helt sikkert forbedre din datafeedkvalitet uden behov for at ændre dine butiksindstillinger.
  • Øjeblikkelig opdatering af produktdata: API-forbindelsen holder alle dine katalogoplysninger opdateret uden besvær.

Som du måske ved, tilbyder Koongo mere end 500 online markedspladser og salgskanaler over hele verden, herunder Amazon. Du vil ikke fortryde, at du gav Koongo en chance. Det understøtter fuldt ud enhver eksisterende platform fra Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop, Lightspeed, WooCommerce til enhver brugerdefineret platform. Bare tilmeld dig prøveperioden for at se, hvordan Koongo er i stand til at øge dit salg. Der er ingen risiko, der gives 30 dages gratis prøveperiode.

For flere detaljer kan du tjekke Amazon-integrationsmanualen eller kontakte os på support@koongo.com. Vi vil med glæde hjælpe dig med din integration.

Continue reading →

Begynd at sælge med Koongo i dag

eller kontakt os for flere detaljer