Zalando blev grundlagt i 2008 i Berlin som en online skobutik. I 2010 var virksomheden blevet markedsleder inden for onlinesko og havde tilføjet alle mulige former for modeartikler til sin platform. I dag er Zalando en førende europæisk onlineplatform for mode og livsstil. Det leverer til kunder i 23 lande. I deres modebutik kan du finde et bredt sortiment af mere end 5.800 mærker. Zalando rapporterer over 7,4 milliarder besøg og mere end 48 millioner aktive kunder i 2021.
I denne artikel forklarer vi alt, hvad du har brug for at vide, før du begynder at sælge på Zalandos partnerprogram.
Hvilke muligheder har du for at blive partner med Zalando?
Zalando har tre programmer, som de tilbyder:
- Zalando Connected Retail – Fysisk butik, der er forbundet med Zalando-platformen for at sælge direkte til forbrugerne. Dette bruges kun til salg i butikkens oprindelsesland.
- Zalandos partnerprogram – Partnere, der er forbundet med Zalando-platformen for at sælge direkte til forbrugerne.
- Engros – Zalando køber fra leverandører, opbevarer på lagre og sælger til kunder.
Koongo-integrationen er tilgængelig for Zalando Connected Retail og Zalando Partner Program.
Hvad er et partnerprogram?
Partnerprogrammet giver dig fuld kontrol over, hvordan du driver din virksomhed på Zalando. Via den dedikerede partnerportal, zDirect, bevarer partnerne kontrollen over sortimentet, priserne og brandrepræsentationen, så de kan udvide deres forretning og maksimere salget på Zalando. zDirect giver partnere mulighed for at integrere deres lager med Zalandos platform og problemfrit onboarde nye artikler, samtidig med at de får de nødvendige data til at forstå deres resultater. Partnere kan se, hvordan kunder interagerer med deres produkter, og hvordan produkter sælger på tværs af markeder og kategorier, hvilket giver dem mulighed for at identificere potentielle forbedringsområder. Til gengæld begejstrer og udvider det brede sortiment og den høje produkttilgængelighed Zalandos kundebase. Derudover kan Zalando også hjælpe partnere med markedsføring og opfyldelse gennem Zalando Marketing Services og Zalando Fulfillment Solutions.
Hvad er fordelene for brands og detailhandlere?
- Den nemmeste måde at opbygge en rentabel e-handelsvirksomhed på og få direkte adgang til omkring 49 millioner kunder på 25 markeder i Europa.
- Opbyg kundeloyalitet gennem en dedikeret Zalando onsite-side for dit brand
- Brug din egen logistik, eller spar på forsendelsesomkostningerne med Zalando Fulfillment Solutions
- Sæt dine egne priser
- Få adgang til alle dine analyser, forretningsindsigter, peer-benchmarks og platformsværktøjer på zDirect – Zalandos partnerprogram-portal.
- Zalandos partnerkonsulenter er her for at hjælpe dig med at levere den bedst mulige kundeoplevelse. Fra vejledning i sortimentsstyring til markedsudvidelse – de har styr på det hele.
- Udnyt branchens førende kreative løsninger og medieløsninger samt Zalando Marketing Services ‘ banebrydende indsigter til at øge salgsresultaterne og brandets gennemslagskraft og vinde nye kunder på tværs af alle Zalandos markeder.
Hvad skal jeg bruge for at deltage i partnerprogrammet?
Via partnerprogrammet kan du lægge dit lager direkte ind på Zalando-platformen. Som partner beholder du kontrollen over dit produktsortiment og dine priser. Zalando står for betalingsbehandling og kundeservice. Du kan også bruge yderligere tjenester, såsom Zalando Fulfillment Services og forskellige marketingmuligheder.
Hvordan fungerer integrationen af dine produkter på Zalando-platformen helt præcist?
Oplysningerne om hver partnervare skal uploades til Zalandos onlinekatalog for at gøre det muligt at udveksle oplysninger om lagerbeholdning og ordrer mellem Zalandos kunder og partnere. Du kan vælge mellem 2 integrationsmetoder:
1. Opret en direkte API-integration: Opret en direkte forbindelse mellem dit lager og Zalandos API.
2. Brug en integrator: Du kan bruge en ekstern integrator som Koongo, som allerede har en forbindelse til Zalando-platformen. Integratoren tilbyder dig en grænseflade, som du kan bruge til at styre din lagerbeholdning og dine ordrer. For mere information kan du tjekke Manual til integration af Zalando.
Hvad er salgsgebyrerne på Zalando Marketplace?
Salgsgebyret på Zalando er opdelt i 2 kategorier:
- Salgskommission
- Faste månedlige gebyrer
Salgsprovisionen på Zalando er baseret på typen af og prisen på det produkt, der sælges. Det ligger normalt et sted mellem 5% og 25%.
Apropos det månedlige gebyr for at sælge på Zalando er ganske symbolsk.
Hvad er minimumskravene for at sælge på Zalando Marketplace?
Sælgere, der ønsker at begynde at sælge på Zalandos markedsplads, skal opfylde følgende krav:
- Skal have en onlinebutik.
- Du skal have din virksomhed registreret.
- Skal have produkter i digital form i mindst én af følgende kategorier (tøj, sko, sportstøj og udstyr eller tilbehør).
- Skal tilbyde gratis levering og gratis returnering med 100 dages returret.
Nyd godt af Koongos automatiske ordresynkronisering
Koongo implementerede Zalandos ordresynkroniseringsforbindelse. Det gør det muligt at importere dine Zalando-ordrer automatisk til din butik inden for få minutter efter, at Zalando-ordren er oprettet. Du kan behandle Zalando-ordrer ligesom dine almindelige ordrer. Du kan importere dem til dit informationssystem eller sende dem til dine logistikpartnere. Koongos automatiske ordrehåndtering reducerer din arbejdsbyrde og sparer dig tid.
Du kan få flere oplysninger i manualen til ordresynkronisering i Zalandos partnerprogram.
Vil du være med om bord?
Hvis du er interesseret i at blive en del af Zalando-platformen med din butik via partnerprogrammet, skal du tilmelde dig Zalandos partnerprogram.
Du kan også kontakte Koongos kundeservice. Vi hjælper dig gerne med integrationen af Zalando.
Continue reading →