Menu

Blog

Sådan sælger du på Zalando Connected Retail

Zalando er en førende online modeforhandler, der blev grundlagt i 2008 som en online skobutik i Berlin. I 2010 var virksomheden blevet markedsleder inden for online sko og havde tilføjet et bredt udvalg af modeartikler til sin platform. I dag er Zalando en førende platform for mode og livsstil, der leverer til kunder i 23 europæiske lande. Deres modebutik har et bredt sortiment af mere end 5.800 mærker. Zalando rapporterede over 7,4 milliarder besøg og mere end 48 millioner aktive kunder i 2022.

I denne artikel forklarer vi alt, hvad du skal vide, før du begynder at sælge på Zalando Connected Retail.

Hvilke muligheder har du for at blive partner med Zalando?

Zalando har tre programmer, som de tilbyder:

  1. Zalando Connected Retail – Fysiske butikker er forbundet med Zalando-platformen for at sælge mode direkte til forbrugerne. Dette bruges kun til salg i butikkens oprindelsesland. Koongo understøtter denne mulighed.
  2. Zalandos partnerprogram – Partnere kobler sig på Zalandos platform for at sælge direkte til forbrugerne. Koongo støtter også Zalandos partnerprogram.
  3. Engros – Zalando køber fra leverandører, opbevarer på lagre og sælger til kunder. Koongo understøtter ikke denne mulighed.

Hvad er Connected Retail?

At forbinde online og fysiske butikker har været vigtigt i lang tid i modebranchen. Under coronavirus-pandemien steg efterspørgslen endnu mere. Connected Retail er et program, der gør det muligt for fysiske butikker at betjene kunder på Zalando-platformen.

Connected Retail hjælper Zalandos partnere med at øge deres modesalg ved at videresende kundeordrer til deres butikker. De deltagende butikker sender de varer, der er angivet i ordren, og registrerer de tilsvarende indtægter og overskud.

I dag er Connected Retail tilgængelig i 13 lande for alle detailhandlere og brands, der har en eller flere fysiske butikker.

  • Tyskland
  • Holland
  • Polen
  • Sverige
  • Spanien
  • Finland
  • Norge
  • Danmark
  • Østrig
  • Frankrig
  • Belgien
  • Schweiz
  • Italien

Dette program omfatter næsten 7.000 aktive butikker, der sælger til millioner af Zalandos kunder online.

Hvad er de største fordele for brands og detailhandlere?

Ifølge Zalando har nogle af de bedst fungerende butikker øget deres produktivitet med op til 60 % pr. kvadratmeter. Desuden fortsætter antallet af ordrer til de deltagende detailpartnere med at stige markant, i gennemsnit over 20 ordrer pr. butik pr. dag.

Modellen er risikofri for de deltagende butikker, da alle omkostninger er variable. Der betales kun provision for gennemførte og ikke-returnerede transaktioner. Butikkerne har til enhver tid fuld kontrol over varepriser, kapacitet (dvs. antal ordrer pr. dag) og det modeudvalg, der sælges på Zalando. Alt digitalt, herunder indhold, kundepleje, betalingsoperationer, platform og infrastruktur, varetages af Zalando. Hvis det er nødvendigt, kan partnere også bestille yderligere markedsføring via Zalandos 360-graders markedsføringsenhed ZMS (Zalando Marketing Services).

Zalando bryder barriererne mellem online og fysiske butikker, fordi de ser store muligheder for butikker, forbrugere og Zalando selv.

De vigtigste fordele ved Zalando for detailhandlere er:

  • Tilstedeværelse online
  • Bredere kundebase
  • Rentabel vækst
  • Hurtigere lageromsætning
  • Reduceret risiko
  • Forretningskontinuitet
  • Digital udvikling

Krav for at blive medlem af Connected Retail

Det er nemt at onboarde butikspartnere til Zalando-platformen via Connected Retail. Sælgere, der ønsker at begynde at bruge Zalandos markedsplads, skal opfylde følgende krav:

  • Skal have en onlinebutik.
  • De skal have deres virksomhed registreret.
  • Har deres produkter i digital form i mindst én af følgende kategorier (tøj, sko, sportstøj og udstyr eller tilbehør).
  • Vi tilbyder gratis levering og gratis returnering med 100 dages returret.

Sælgeren skal også levere pris- og lageropdateringer regelmæssigt – f.eks. via CSV-produktfilen, som Zalando Rest API uploader.

Koongo kan nemt håndtere dette krav med en automatisk indsendelse af Zalando Inventory feed. Du kan finde flere oplysninger i Zalandos integrationsmanual.

Hvad skal jeg gøre?

Rollerne er klart defineret i Connected Retail-programmet.

Du tager dig af følgende:

  • Pakke- og forsendelsesordrer
  • Leveringsomkostninger
  • Håndtering af returvarer
  • Kommissionen

Zalandos rolle er at tage sig af følgende:

  • Markedsføring og trafik
  • Kundepleje
  • Betaling
  • Kontrol af svindel og risiko
  • System til styring af ordrer
  • Integration og kontoadministration

Hvad koster det at sælge på Connected Retail?

Alle omkostninger er variable. Provisionen udbetales kun for gennemførte og ikke-returnerede transaktioner. Butikkerne fastsætter selv deres varepriser. Zalandos provisionsordning ligger normalt mellem 5 % og 25 % afhængigt af produktkategori og pris.

Sådan kommer du med i Connected Retail

For at komme i gang skal butikkerne igennem en enkel onboarding-proces. Det gør det muligt for Zalando-platformen at se butikkernes lagerbeholdning. Når de er tilsluttet, kan butiksassistenterne logge ind på Connected Retail-værktøjet via en almindelig webbrowser for at se ordrer fra Zalandos kunder. Butikkens personale plukker og pakker ordren, og systemet giver automatisk besked til transportøren og udskriver leveringsdokumenter. Derefter afleverer butikspersonalet blot den mærkede pakke til fragtmanden, som leverer den til kunden. Kunden kan enten beholde sin ordre eller returnere den via transportøren.

Kunderne kan også returnere pakken i butikken. Behandlingen af ordrer er ligetil og kræver ingen teknisk viden. I butikken bogføres transaktionerne i Point-of-Sale-systemet, ligesom en typisk transaktion i din butik.

Koongos automatiske ordresynkronisering gør det nemt

For at gøre tingene endnu enklere har Koongo implementeret Zalandos ordresynkroniseringsforbindelse. Det betyder, at dine Zalando-ordrer automatisk bliver importeret til din butik få minutter efter, at de er oprettet. Du kan derefter behandle Zalando-ordrer ligesom dine almindelige ordrer. Ordrerne kan importeres til dit informationssystem eller sendes til dine logistikpartnere. Koongos automatiske ordrehåndtering reducerer din arbejdsbyrde og sparer dig tid.

Du kan finde flere oplysninger i Zalandos vejledning til ordresynkronisering.

Vil du være med om bord?

Hvis du er interesseret i at slutte dig til Zalando-platformen med din(e) butik(ker) via Connected Retail, skal du kontakte connected.retail@zalando.de.

Du kan også kontakte Koongos kundeservice. Vi hjælper dig gerne med integrationen af Zalando Retail.

Continue reading →

Begynd at sælge med Koongo i dag

eller kontakt os for flere detaljer