Menu

Blog

At navigere i inflationen med Idealo-platformen: Brug prissammenligning til at opfylde kundernes behov

Med den stigende inflation ændrer kundernes adfærd sig i e-handelsbranchen. Find ud af, hvordan købmænd kan tilpasse deres markedsføringsstrategier til at imødekomme skiftende kundebehov og få succes ved at bruge prissammenligningsplatforme som idealo.

Inflationen har været stigende på verdensplan, og det har ført til ændringer i kundernes adfærd, især i e-handelsbranchen. Dette blogindlæg vil diskutere inflationens indvirkning på kundernes adfærd, og hvorfor brugen af idealo-platformen som en performance marketing-kanal er den mest lovende strategi for at få succes.

Forstå læbestiftseffekten og dens indvirkning på forbrugeradfærd i tider med inflation. idealo platform eksempel

Læbestiftseffekten, et udtryk, der blev opfundet under recessionen i 2001, beskriver det fænomen, at forbrugerne forkæler sig selv med små luksusting i hårde økonomiske tider. På trods af de hårde økonomiske tiders indvirkning på forbrugernes adfærd har deres behov for luksus for at føle sig godt tilpas ikke ændret sig. Kundernes strategier for at tilfredsstille deres behov har dog ændret sig, da de fokuserer mere på at finde gode tilbud og små luksusting – f.eks. at købe læbestifter og parfumer.

idealo-platform

Behovet i dette eksempel er at føle sig godt tilpas. Adfærden er strategien for at tilfredsstille det behov, igen: f.eks. at købe læbestifter og parfumer.

Vores bud på en forståelse af e-handelsmarkedet er: Mens behovene forbliver de samme, vil adfærden – også kendt som strategier til at opfylde disse behov – ændre sig i krisetider.

Eksempler på denne adfærdsændring var især tydelig i indkøbsadfærden på idealo.de. Vi så ikke kun et skift i retning af mere prissammenligning, men også for mindre billetter. Mere om dette i næste kapitel.

For at opsummere: Understanding the Lipstick Effect fremhæver forskellen mellem kundebehov og -adfærd og understreger behovet for, at de handlende tilpasser sig kundernes ændrede adfærd. For at forblive konkurrencedygtige og succesfulde.

E-handel i 2023: Det er … en rejse. Men idealo-platformen vil gøre det nemt

Lad os skifte fokus fra læbestifter til mediernes dækning af e-handel i de seneste måneder.

I en nøddeskal: Den stigende inflation har haft en betydelig indvirkning på forbrugernes adfærd i e-handelsbranchen. Efterspørgslen efter billigere produkter stiger i alle kategorier. Forbrugerne er mere tilbøjelige til at vælge det billigste tilbud frem for andre faktorer på grund af den høje omkostningsfølsomhed forårsaget af inflation.

idealos data understøtter dette. Den viser en kraftig stigning i alle besøgsrelaterede målinger, hvilket understreger skiftet mod prissammenligning. Lad os se på vores prisalarmfunktion for at få yderligere indsigt i Costumers strategier.

For dem, der ikke ved det:

Alle brugere af idealo-platformen kan aktivere en prisalarm for ethvert produkt, de kan lide, men som i øjeblikket er for dyrt. Kunden indstiller derefter den ønskede pris og modtager en meddelelse, så snart den ønskede pris er nået eller endda underbudt.

Fra købmandens synspunkt er det tydeligt:

1. Købsintention og interesse

2. En målpris for et bestemt produkt.

Antallet af faste prisadvarsler viser, at kundernes adfærd ændrer sig i retning af mere planlagte indkøb. En stigning på 46 % i indstillede prisalarmer på Black Friday 2022 viser, at kunderne er villige til at begrænse sig og vente på, at produkterne når deres ønskede pris. Samtidig levede rabatterne ikke op til forventningerne med samme margin som i 2021. Det tyder på, at de handlende skal være datadrevne og tilpasse deres markedsføringsstrategier for at forblive konkurrencedygtige.

Lad os opsummere, hvad vi har set indtil nu: The Lipstick Effect understreger vigtigheden af at forstå kundernes adfærd i hårde økonomiske tider, og de handlende er nødt til at tilpasse sig disse ændringer ved at være datadrevne og bruge smarte marketingstrategier. Den stigende inflation har ført til et skift i forbrugernes adfærd i retning af mere planlagte indkøb og omkostningsbevidsthed. Efterspørgslen efter værdiprodukter stiger i alle kategorier.

Dine kunder: Meget har ændret sig – men det hele?

Hvis du har følt, at alt, hvad du har læst indtil nu, har været dårlige nyheder, så er den næste information lige noget for dig. Bortset fra omkostningsfølsomhed og på trods af inflationens indvirkning på kundernes adfærd er kundernes behov stort set forblevet de samme.

Data fra idealo-platformen viser minimale ændringer på efterspørgselssiden med små bevægelser i de øverste kategorier. Og kunderne fortsætter med at købe det, de altid har købt.

Sælg på idealo

Men lad os se nærmere på denne adfærd ved hjælp af et af vores værktøjer nævnt ovenfor. Vores prisadvarsler giver indsigt i de specifikke produkter, som kunderne er på udkig efter, og viser, at kundernes behov er konsekvente på trods af inflationens indvirkning på adfærden.

Det, vi ser, er, at kunderne ønsker at bruge mindre, end markedet tillader, og derfor bliver de mere omkostningsbevidste og målrettede i deres indkøb. Men rabatterne har ikke levet op til forventningerne med samme margin som i 2021. Det indikerer både en stærk købsvilje og det faktum, at inflationen allerede er indregnet i dine fremtidige kunders pengepung.

Dataene tyder på, at på trods af inflationens indvirkning på kundernes adfærd er kundernes behov forblevet konsistente med minimale ændringer på efterspørgselssiden. Priserne på markedet er ikke meget højere end kundernes målpriser. Man kan hævde, at det altid har været tilfældet. Men husk, at dine kunders forhold til deres penge har ændret sig. De er meget mere omkostningsbevidste end for 3 år siden. Hvis de misser deres målpris med 10 euro, betyder det noget helt andet nu end i 2021.

Som detailhandler kan du drage fordel af denne indsigt i kundernes adfærd ved at være datadrevet i din prissætning, udforske nye kanaler og bruge smarte marketingstrategier til at nå ud til kunderne på en effektiv måde.

Der er stor efterspørgsel: Smarte markedsføringsstrategier for handlende

For at forblive konkurrencedygtige på et marked, hvor rabatter er afgørende, skal detailhandlerne vedtage smarte marketingstrategier, der reagerer på skiftende kundebehov og -adfærd. Det er vigtigt at være datadrevet for at sikre, at produktsortimenter og priser forbliver smarte og konkurrencedygtige. Sørg for at bruge alle de data, du har.

Det er også vigtigt at udforske nye kanaler, da kunderne søger nye måder at opfylde deres behov og krav på. Smart markedsføring og kommunikation kan gøre en forskel, da kunderne sætter pris på at vide, at forhandlerne bevæger sig i deres retning. Det er vigtigt at investere i markedsføring for at sikre, at de handlende effektivt kan nå deres kunder. Ved at fortælle kunderne, at forhandlerne bevæger sig i deres retning, er der større sandsynlighed for, at kunderne sætter pris på og reagerer positivt på deres markedsføringsindsats.

Konklusion: Prissammenligningsplatforme som idealo er et godt bud

Konklusionen er, at købmænd, der ønsker at forblive konkurrencedygtige og succesfulde i lyset af inflation og omkostningsfølsomhed, er nødt til at tilpasse deres markedsføringsstrategier, så de afspejler den ændrede kundeadfærd. Ved at være datadrevet, udforske nye kanaler og bruge idealo marketplace som en performance marketing-kanal kan de handlende nå deres målgruppe på en effektiv måde. Idealos USP’er, herunder at levere højtydende trafik til butikker, at være en af de største performance marketing-kanaler i Europa. Og prioriteringen af pris som den vigtigste faktor i kundernes beslutningstagning, gør det til det bedste valg for de handlende.

Med andre ord: For dine kunder er idealo en af de bedste prissammenligningsplatforme i verden. For dig som forhandler er idealo-platformen en af de største performance marketing-kanaler i Europa.

Vores brugere kan sammenligne op til 500 millioner tilbud på idealo, læse anmeldelser og brugerudtalelser. Når de har besluttet sig for at købe, kan de bruge knappen “Gå til butik” til at gå til din butik og gennemføre købet.

Som webshopejer kan du drage fordel af mere end bare rækkevidde. På grund af prissammenligningen er kvaliteten af vores trafik betydeligt højere end andre performance marketing-kanaler. Brugere, der kommer til dit websted via denne kanal, er i slutningen af tragten. Desuden bliver dine tilbud rangeret efter pris. Jo billigere, jo højere. Uanset dit marketingbudget.

Det betyder, at du altid får højt kvalificeret trafik, som giver dig meget værdi for pengene. Resultatbaseret fakturering og en hurtig og nem onboardingproces gør det endnu mere attraktivt og rentabelt for dig at sælge på idealo.

Med andre ord: Forhandlere, der investerer i smarte marketingstrategier, tilpasser sig skiftende kundeadfærd og bruger idealo-platformen som en performance-marketingkanal, vil få succes.

Har du ikke en Koongo-konto endnu?

Continue reading →

Begynd at sælge med Koongo i dag

eller kontakt os for flere detaljer