Menu

Blog

7 Tendenser og udviklinger inden for e-handel hos CCV Shop

Vi vil gerne dele et gæsteblogindlæg fra vores partner CCV Shop om trends og udviklinger inden for e-handel. CCV Shop er en alt-i-en webshop-løsning fra Holland. CCV Shop er din platform til at hoste din webshop eller onlineforretning.

7 Tendenser og udvikling inden for e-handel

E-handel spiller en vigtig rolle i vores økonomi. Antallet af onlinebutikker stiger hvert år, og online synlighed er nu afgørende for næsten alle organisationer. Næsten alle har bestilt produkter online. Selvom e-handel er en vigtig branche, er der stadig flere udviklinger i gang i denne branche. I denne blog ser vi nærmere på disse nye tendenser og fortæller dig, hvordan du kan udnytte dem i din webshop eller onlineforretning.

1. Grøn forsendelsesmetode

Med væksten i e-handel er antallet af forsendelser også steget. Antallet af brevkassepakker i Holland steg med 37,7 % (ca. 57 millioner pakker) i 2021. Det har stor indflydelse på vores affald. I øjeblikket består omkring 20 % af vores affald af forsendelsesemballage. Halvdelen af forbrugerne er opmærksomme på denne situation og mener, at det er vigtigt, at virksomhederne gør en indsats for bæredygtighed. EU har sat som mål, at mindst 50 % af emballagen skal være bæredygtig i 2025. Lovgivning og regler gør det også stadig vigtigere for organisationer at anvende grønnere forsendelsesstrategier i deres drift. Hvad er mulighederne for dette?

2. Mere bæredygtig emballage

En mulighed for at gøre dine forsendelser meget mere miljøvenlige er at udskifte den nuværende emballage til dine produkter med mere bæredygtige materialer. Vælg for eksempel papemballage og papkasser i stedet for plastik. Pap er en miljøvenlig løsning, da 84% af pap bliver genbrugt. Størstedelen af pappet (85 %) består desuden af skrotpap. Foldekarton, som er ideel til brevkassepakker og forsendelsesæsker, anses af Smithers Pira for at være det mest bæredygtige emballagemateriale.

3. Lever med et bæredygtigt transportmiddel

Har du ikke mulighed for at udskifte din emballage med et mere bæredygtigt materiale, eller sælger du kun tjenester? Så er det stadig muligt at sende “grønnere”. Du kan f.eks. vælge transporttjenester, der kører på bæredygtige brændstoffer, og som bruger opsamlingssteder og tidsintervaller for forbrugerne, så leveringen ofte sker på én gang.

Håndterer du selv dine leverancer? Vælg derefter elektrisk (delvis) mobilitet eller levering på cykel. Der kunne også være en mulighed for at arbejde med (lokale) opsamlingssteder. På den måde skal du levere mindre, og kunderne kan ofte hente deres pakker inden for gåafstand.

4. Fleksibel betaling

I øjeblikket er der mange muligheder for at betale for dine købte produkter. For eksempel kan beløbet trækkes direkte fra din konto, eller du kan få beløbet overført bagefter (i rater). Selv om det kan virke, som om betalinger ikke kan blive nemmere, er der stadig trends, du kan bruge i din webshop eller onlineforretning.

I de senere år har mobilbetalingsapplikationer som Apple Pay, Android Pay og Google Pay gjort deres indtog. Med disse værktøjer kan du ikke kun betale nemt i en butik, men du kan også bruge din smartphone til at betale for onlinekøb på få sekunder. I 2019 foregik 3 % af alle betalinger stadig kontaktløst via smartphone eller smartwatch. I 2021, til dels på grund af Apple Pay, er denne procentdel steget med op til 15 % i midten af 2021! Derfor er kontaktløs betaling via smartphone eller smartwatch nu mere populært end traditionelle PIN-betalinger. Da mobilapplikationer i stigende grad bliver en mulighed for bankerne, forventes antallet af mobilbetalinger, både fysiske og online, at stige.

5. Social handel

Navnet kombinerer to begreber, som vi ikke kan ignorere nu, nemlig sociale medier og e-handel. Gennem social commerce er det muligt at sælge dine produkter og tjenester på sociale medieplatforme. I nogle tilfælde har du endda mulighed for at forbinde kontoen på din sociale mediekanal med din webshop eller onlineforretning. I 2021 var den globale omsætning gennem social handel 89,4 milliarder dollars. Det forventes at overstige 600 milliarder dollars i 2027. Så væksten i social handel er langt fra slut endnu. Men hvorfor er det sådan?

Først og fremmest gør denne måde at handle på online shopping mere personlig sammenlignet med andre salgskanaler. Baseret på brugernes adfærd vises der annoncer. Det gør kunden mere tilbøjelig til at foretage et køb. Desuden bliver kundens rejse til din webshop og dit/dine produkt(er) kortere. I stedet for at kunden skal lede efter dig, når du kunden tidligere på en platform, hvor de ofte er til stede. Desuden kan kunden allerede nu gennemføre sin bestilling via den sociale medieplatform.

6. Loyal handel

Loyalitet er et vigtigt tema inden for e-handel. Ud over at loyale kunder køber flere produkter fra din webshop eller onlinevirksomhed, styrker det også forholdet til kunden. Ofte er loyale kunder de bedste sælgere af dit produkt. De er så begejstrede for dine produkter, at de fortæller andre om dem. Kunderne i din butik bliver dine ambassadører!

1. Loyalitetsprogrammer

Et loyalitetsprogram er bygget til at belønne tilbagevendende kunder gennem påskønnelse. Jo oftere en kunde foretager et køb, jo større er påskønnelsen af en ekstra rabat eller en gave. Denne påskønnelse bør opmuntre kunden til at komme tilbage (oftere).

2. Markedsføring via e-mail

Baseret på kundedata, som du har, fordi folk allerede har foretaget et køb i din butik, er der mange muligheder for at øge kundeloyaliteten her. Baseret på forskellige (personlige) e-mails, som f.eks. fødselsdage, helligdage osv. er det muligt at skabe ekstra kontaktøjeblikke med din kunde. I disse e-mails kan du også vise populære produkter eller rabatter. Ved mersalg og krydssalg i disse e-mails kan du generere yderligere indtægter.

7. Abonnementsmodeller

Uanset om du tilbyder produkter eller tjenester, sælger til virksomheder eller til forbrugere, kan du gennem abonnementsmodellen nemt fastholde dine kunder og gøre relativt lidt for at forbedre loyaliteten.

Multiscope fandt ud af, at 15 % af hollænderne vil have et abonnement på et fysisk produkt, der kommer ud af butikken i 2021. Tænk på et abonnement på HelloFresh eller Bloomon. Abonnementsmodellen forventes også at dukke op i andre produktgrupper i fremtiden. Især fordi 63% af alle eksisterende abonnementsmodeller lukkes i 2020 eller 2021.

Der er flere tendenser inden for e-handel, som kan få dig til at vokse! Er du begejstret for denne udvikling? Se, om en webshop passer til dig, og start med en gratis 21-dages prøveperiode fra CCV Shop. CCV Shop er din platform til at hoste din webshop eller onlineforretning. Med standardskabeloner, en Koongo-integration og et brugervenligt indholdsstyringssystem kan CCV Shop være din løsning på din online-succes. Find mere information om vores gratis prøveperiode på www.ccvshop.nl .

Continue reading →

Begynd at sælge med Koongo i dag

eller kontakt os for flere detaljer