Rakuten, japansk virksomhed inden for elektronisk handel og onlinedetailhandel med base i Tokyo, blev grundlagt af Hiroshi Mikitani i 1997. Rakuten, som betyder “optimisme” på japansk, er en virksomhed med et teknologisk DNA og har som mål at erobre verden ved at styrke mennesker og brands gennem innovation og teknologi. Det er vigtigt at sælge på Rakuten, fordi det er en virksomhed, der ønsker at levere en meget behagelig oplevelse til sine brugere. Rakuten mener, at onlineshopping også skal være underholdning og sjov for forbrugerne.
Det har næsten 1,3 milliarder brugere på verdensplan, som er spredt over mere end 70 brancher, som e-handel, digitalt indhold, kommunikation og fintech. Beskedappen Viber, e-bogsdistributøren Kobo og mobilselskabet Rakuten Mobile er en del af deres kommunikationsgruppe. Rakuten ønsker at komme i kontakt med mennesker og er derfor aktiv i sponsorater for at blive anerkendt i hele verden. Partnerskabet med FC Barcelona er meget berømt, og det bidrager til at nå det mål. Virksomheden Rakuten er den største markedsplads i Japan med næsten 20000 ansatte og 44000 sælgere på verdensplan og opererer også i over 30 lande og regioner.
Hvad er fordelene ved at sælge på Rakuten?
Hvis du har brug for en platform, der kan give din virksomhed en meget hurtig vækst, så skal du arbejde med Rakuten. Rakuten er blevet mange mærkers førstevalg, fordi det kan tilbyde flere fordele for at vokse hurtigt:
- Netværk: Rakuten samarbejder med et stort antal e-handelsmærker, marketingbureauer, loyalitetsbonusprogrammer, logistik og mange flere, hvilket gør det til et succesfuldt miljø at være en del af for en forhandler.
- Tilpasning: Du har mulighed for at tilpasse din butiksfacade, så den passer til din hjemmeside.
- At nå ud: Rakuten forbedrer rækkevidden og øger din salgsrate
Ting, du skal bruge, før du starter tilmeldingsprocessen
Du skal registrere din virksomhed i enten Japan eller USA, hvis du vil sælge på disse Rakuten-markeder.
Ting, du skal bruge for at sælge på Rakuten
- Dit virksomhedsnavn
- Et produktions-ID
- Din hjemmeside skal overholde GDPR-reglerne
- Tid. Godkendelsen tager cirka en uge.
- Dine produkter skal have stregkoder (du kan bruge UPC, EAN, JAN, ISBN).
- produktfeeds til at uploade dine varer via FTP til Rakuten
Hvad kan jeg sælge på Rakuten?
Rakuten giver dig mulighed for at sælge en bred vifte af varer på sin platform. Du kan sælge alt fra kæledyrs-, bolig- og biltilbehør til elektronik, skønhedsprodukter, tøj og kontorartikler.
Forskelle mellem Rakuten og Amazon
Finder du nogen ligheder mellem Rakuten og Amazon? Ja, det er der. Men der er også nogle forskelle.
Mens Amazon tager sig af kundeservice, lagerbeholdning og salgsplatform for kunden, gør Rakuten det ikke. Forhandlerne skal arbejde med lagerbeholdning og kundeservice, i stedet leverer Rakuten en shoppingplatform og support til betalingsgateway.
Andre nyttige oplysninger om Rakuten
- Rakuten tilbyder også cashback (normalt 5 %) for at fremme kundebasens loyalitet.
- Rakuten har en ordning med loyalitetspoint, der hedder “Super Points Reward Programme“.
- På grund af GDPR-standarderne, der har været på plads siden 2018, er Rakuten ikke tilgængelig for kunder, der bor i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (herunder Storbritannien).
Gebyrer på Rakuten
Hvis du ønsker at sælge på Rakuten, skal du betale et gebyr. Der er tre forskellige typer gebyrer for en sælger på Rakuten:
- Individuelt annonceringsgebyr fra 0,15 € for hver vare
- Månedligt kontogebyr fra €39 pr. måned
- Kategoribaseret gebyr. Afhængigt af hvilken type vare du sælger, har du et kommissionsgebyr på mellem 6 og 12 %.
Derfor er det meget vigtigt at læse grundigt, hvad du kan komme til at betale, før du indleder et samarbejde med giganten Rakuten.
Hvorfor er det en fordel at sælge på Rakuten med Koongo?
Koongo arbejder med 3 grene af Rakuten-gruppen: Rakuten, Rakuten Marketing og Rakuten France. Derfor kan Koongo hjælpe dig, hvis du sælger dine produkter på Rakutens markedspladser.
Koongo forbinder din butik med Rakuten Marketplace ved hjælp af et simpelt CSV- eller TXT-produktfeed. På den måde kan du uploade dine produkter fra din butik til dit Rakuten-katalog og opdatere lageroplysningerne regelmæssigt. Derfor risikerer du ikke at blive udsolgt på markedspladsen, og informationen er altid opdateret med en uovertruffen opdateringsfrekvens.
Koongos avancerede funktioner
- Avancerede filtreringsfunktioner: Du kan filtrere næsten alt, så du kun eksporterer det, der er brug for. Fra produktattributter til specifikke søgeord. Med Koongo kan alle dine attributdata bruges til avancerede filtreringsformål
- Funktioner til kortlægning af kategorier: Du kan kortlægge dine eksisterende kategorier med dem, der leveres af Rakuten Marketplace.
- Transformationsfunktioner: Du kan redigere og transformere alle dine katalogattributoplysninger og -data takket være Koongos indbyggede transformationsværktøjer; valutaomregnings- og valutakursværktøjet, de udvidede betingede værktøjer, den avancerede attributudgave og brugen af regulære udtryk til at udføre en produktprisforhøjelse eller attributudgave automatisk vil helt sikkert forbedre din datafeedkvalitet
- API-forbindelsen holder alle dine katalogoplysninger opdaterede, og produktpriserne bliver tilpasset. Den administrerer også ordrerne automatisk og ubesværet fra din Store- eller Koongo-platform.
Som du måske ved, tilbyder Koongo fuld støtte til mere end 500 markedspladser og salgskanaler over hele verden, herunder Rakuten. Du vil ikke fortryde, at du gav Koongo en chance. Det understøtter fuldt ud enhver eksisterende platform fra Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop, Woocommerce, BigCommerce, Lightspeed og mere til enhver tredjeparts brugerdefineret platform. Du behøver kun at tilmelde dig for at se, hvordan Koongo er i stand til at øge dit salg. Der er ingen risiko forbundet med at arbejde med Koongo, fordi der er en 30 dages gratis prøveperiode .
Du kan få flere oplysninger i Rakutens integrationsmanual eller kontakte os på support@koongo.com. Vi vil med glæde hjælpe dig med din Rakuten-integration.
Continue reading →